Stravování v našem domově pro seniory zabezpečujeme prostřednictvím vlastní kuchyně, ve které připravujeme klientům celodenní stravu.
Podáváme tři hlavní jídla a odpolední svačinu.
Skladba stravy se řídí jídelním lístkem, který je sestavován tak, aby odpovídal stravovacím jednotkám, vyhovoval výživovým potřebám klientů a byl dostatečně pestrý.
Sestavení jídelních lístků a množství výživových hodnot připravuje vedoucí stravování ve spolupráci s nutriční terapeutkou.
Jídelníčky jsou umístěny u vchodu do jídelny a na nástěnkách na každém patře budovy.
Strava může být podávána v běžné úpravě, mechanicky upravená nebo jako tekutá výživa.
Druh a úpravu stravy pro každého klienta doporučí zdravotní sestra po vyhodnocení zdravotního stavu klienta.
Ke každému jídlu je podáván nápoj, nejčastěji ovocný čaj, který je také neustále k dispozici v prostorách jídelny.
Kromě toho dostává každý klient dvakrát denně termosku s čajem na pokoj.
Je připravován tento druh stravy:
2 šetřící – pro klienty s chronickou nemocí žlučníku, jater a slinivky břišní v klidovém období
3 racionální (normální) – pro klienty bez omezení
4– s omezením tuků – pro klienty trpící zánětem žlučníku a slinivky břišní, žlučových kamenech
5-bezezbytková – pro klienty při chronickém průjmovém onemocnění, dráždivém tračníku, Crohnově chorobě
GER – pro klienty s poruchou kousání a polykání
9 – diabetická – při onemocnění diabetes mellitus
9/2 šetřící – pro klienty s chronickou nemocí žlučníku, jater a slinivky břišní , žlučových kamenech a trpící zároveň diabetes mellitus
9/4 s omezením tuků -pro klienty trpící zánětem žlučníku a slinivky žlučovými kameny a nemocí diabetes mellitus
9/5 bezezbytková – pro klienty při chronickém průjmovém onemocnění, dráždivém tračníku, Crohnově chorobě a nemocí diabetes mellitus
9/GER pro klienty s poruchou kousání a polykání a nemocí diabetes mellitus.
Individuální – tato dieta se indikuje klientům, kterým ze zdravotních důvodů nevyhovují výše uvedené diety a je připravována individuálně.
Jídla se podávají v následujícím časovém rozmezí:
SNÍDANĚ 7:30h
OBĚD 12:00h
SVAČINA 14:30h
VEČEŘE 17:00h
Klient má možnost stravování v jídelně domova.
V případě, že zdravotní stav nedovoluje klientovi docházet do jídelny, nebo společné stravování odmítá, může se klient stravovat na pokoji. Jídlo těmto klientům donáší personál a podle potřeby pomáhá klientovi při podávání stravy.
Z důvodu přípravy výdeje stravy je jídelna uzavřena půl hodiny před podáváním stravy.
Z provozních a hygienických důvodů není možné v našem zařízení odebírat stravu v jídelně mimo určené časy.
V případě, že si klient nechce jídlo sníst v určené době, může si jídlo v nádobách zapůjčených z kuchyně uschovat na svém pokoji v lednici. Po dohodě mu bude strava přihřána.
Výrobky teplé kuchyně jsou určeny k okamžité spotřebě.
Výrobky studené kuchyně (pomazánky, salámy,..) se mají spotřebovat nejpozději následující den. U balených potravin (jogurty, paštiky,..) dle data spotřeby uvedené na obalu.
Z hygienických důvodů je klientům průběžně pracovníky v přímé péči doporučováno neuskladňovat zbytky potravin na pokojích. V případě nutnosti jsou pracovníci přímé péče oprávnění zdráví ohrožující potraviny odstranit a zlikvidovat, pokud toho není klient sám schopen nebo nereaguje na výzvu a upozornění personálů.
Jestliže klient není v zařízení (např. z důvodů lékařského vyšetření) strava je mu uschována a podána po návratu do domava.
V případě pobytu mimo zařízení se odhlašuje strava 2 dny dopředu. Klient rovněž sdělí předpokládaný návrat do zařízení.
Pobyt mimo zařízení z důvodů umístění ve zdravotnickém zařízení se považuje vždy za předem oznámený pobyt mimo zařízení.
Vedoucí stravování každý den dohlíží na kvalitu surovin, správné technologické postupy, hmotnost porcí a teplotu při výdeji jídla.